Thursday, August 19, 2010

Tugasan 3 (Pasukan): Pembinaan Instrumen Pentaksiran Portfolio Digital

 Pembinaan Instrumen pentaksiran portfolio digital untuk satu kursus komputer dalam talian.

e-Portfolio

Apa itu e-portfolio?
  • Koleksi artifak dari koleksi peribadi atau organisasi
  • menunjukkan perkembangan diri / pengetahuan
  • untuk tujuan tertentu.
  • disimpan secara eletronik - Web-based (web-folio) / CD
  • dikendali sendiri oleh individu / organisasi.i


    Contoh : 

  • Pengajar - portfolio pengajaran, portfolio kursus
  • Pelajar - porfolio peribadi untuk tujuan mendokumen perkembangan pembelajaran atau untuk kegunaan dalam sesuatu kursus.


    Definisi dari beberapa bahan

    1) National Learning Infrastructure Initiative (USA), 2003
a collection of authentic and diverse evidence, drawn from a larger archive representing what a person or organization has learned over time on which the person or organization has reflected, and designed for presentation to one or more audiences for a particular rhetorical purpose
2) Center for Teaching and Academic Growth, University of British Columbia
"A portfolio is a collection of work that evidences mastery of a set of skills, applied knowledge, and attitudes. The individual works in a portfolio are often referred to as "artifacts." ... Educational portfolios also contain evidence of being a reflective practioner. You must demonstrate that you look back upon what you have learned and taught and assess how effective you were in meeting your pre-defined goals. How successful you were in helping your students meet grade expectations, standards, and excitement about learning.
3)  EIfEL
"ePortfolios are web-based and usually consist of a yearly and cumulative record of teaching activities and results." ..
An ePortfolio is a personal digital collection of information describing and illustrating a person’s learning, career, experience and achievements. ePortfolios are privately owned and the owner has complete control over who has access to what and when... "
4)  elearnspace
"Regardless of the format selected, each eportfolio effort should encourage learners to develop the skills to continue building their own personal portfolio as a life-long learning tool."
5) teachnet
"Think of a teaching portfolio as an expanded resume. A few personnel administrators will welcome a variety of formats, such as a box of notes, clippings, photos and objects. However the majority look for a standard 3-ring binder. Inside they will expect to find things that show a teacher's strengths, goals and achievements. This variety of items could include a resume, references, letters of recommendations, transcripts, education philosophy, classroom management theory, examples of lessons and photos of your classroom in action. It's not a scrapbook, but a representation of your teaching abilities."

Jenis-jenis e-portfolio

Portfolio Pengajaran (Teaching Porfolio)

  • Dokumen maklumat / teknik pengajaran yang terpilih
  • Dokumen pencapaian/maklumbalas/perkembangan dalam pengajaran
  • Bagi seseorang pengajar / pensyarah
  • Bukti kesan sesuatu teknik pembelajaran

Portfolio Kursus (Course Portfolio)

  • Dokumen maklumat / teknik pengajaran
  • Bagi sesuatu kursus
  • Bagi sesuatu tempoh tertentu
  • Pengurusan masa pembelajaran sesuatu kursus
  • Kaedah berkomunikasi diantara pensyarah dan pelajar
  • Perkongsian maklumat dengan pensyarah-pensyarah lain

Porfolio Pelajar (Student Portfolio)

  • Dokumen maklumat pembelajaran
  • Bagi seseorang pelajar
  • refleksi perkembangan pembelajaran untuk sesuatu tempoh
Portfolio boleh dibahagikan kepada 2 kumpulan:
  1. Berasaskan proses
    • Portfolio berasaskan proses adalah laporan berkaitan perkembangan seseorang pelajar.
    • Pelajar tersebut mendokumenkan proses pembelajaran dengan cara menghasilkan draf / dokumen, refleksi terhadap proses dan halangan-halangan yang perlu ditempuhi sepanjang proses pembelajaran. 
    • Para pelajar dapat melihat perkembangan semasa dirinya, sama ada semakin meningkat atau menurun di sepanjang proses pembelajaran.
  2. Berorientasikan produk / hasil
    • Portfolio yang berorientasikan produk / hasil adalah suatu koleksi terbaik hasil kerja seseorang pelajar. 
    • Tujuannya adalah untuk mendokumenkan / merekodkan dan refleksi terhadap kualiti dan menilai julat pencapaian seseorang pelajar. 
    • Biasanya, ia memerlukan seseorang pelajar untuk mengumpulkan kesemua hasil kerja mereka sehingga ke akhir pembelajaran. 

Porfolio Pembangunan Kerjaya

Boleh digunakan untuk merekodkan perjalanan karier seseorang sepanjang belajar atau bekerja dalam sesuatu bidang. 

 Kelebihan menggunakan e-portfolio

    1. kaedah untuk mengumpul dan menyusun dokumen dan artifak-artifak yang menunjukkan perkembangan diri dan kerjaya seseorang terutamanya apabila tiba masa untuk kenaikan pangkat.
    2. menggalakkan invidu bertanggungjawab dengan tugas melalui demonstrasi bukti-bukti pengajaran dan perkembangan kerjaya.
    3. kaedah bagi memudahkan pencapaian dokumen dan artifak-artifak ini apabila diperlukan;
    4. kaedah bagi berkongsi pengalaman dan teknik bersama rakan-rakan sekerja yang lain.
    5. kaedah bagi pengurusan pengetahuan (knowledge management)

Contoh penggunaan:

"Montgomery Smith, Faculty Member Seeking Tenure, Spring Semester, 2008. After serving as a faculty member for six years, Assistant Professor Smith is preparing his materials for the tenure process. From his first year on campus, he has been archiving evidence of his academic achievements in his electronic portfolio. He included

• each published article (as well as links to those available on the publishing journal’s professional site),
• links to his course Web sites,
• reviews of a book he completed last summer,
• PowerPoint presentations he made at national and regional conferences,
• copies of student and peer evaluations,
• reports he completed for several committees on which he served,
• certificates of recognition for teaching excellence,
• copies of each of his probationary reviews, and
• letters from internal as well as external reviewers.

These reviewers, whether on or off campus, had been granted Portfolio access to the materials they needed to write their reviews. Because all of the materials were housed in his Portfolio, selecting the appropriate materials and creating a folder for each person involved in the process took very little time. "
Paul Treuer

Tujuh Fungsi e-Portfolio

  1. Pertama, sebagai pengecaman terhadap proses pembelajaran. Para pelajara biasanya kurang kemahiran untuk mengecam atau kenalpasti proses pembelajaran mereka sendiri, terutama pembelajaran yang berterusan yang tidak memerlukan hasil yang formal.
  2. Kedua ialah merekodkan pembelajaran. e-Portfolio seharusnya mengandungi maklumat seseorang pelajar dan merekodkan kesemua pencapaian secara formal di sepanjang proses pembelajaran dan mengikuti sesuatu latihan. 
  3. Ketiga ialah refleksi terhadap pembelajaran. Refleksi adalah satu aktiviti penting di mana seseorang
    individu mengingat kembali pengalaman yang telah dilalui, memikir-mikir dan mempertimbangkan serta membuat sesuatu penilaian terhadap pembelajaran mereka.
  4. Keempat ialah mengesahkan pembelajaran (validating learning). Pengesahan adalah proses untuk membuktikan - kepada diri sendiri dan orang lain - telah berlaku proses pembelajaran, termasuk kebolehan dan kecekapan yang dikenalpasti dan direkodkan. Pengesahan berlaku melalui pembuktian dan pengesahan (evidencing and verification).
  5. Bukti (evidence) disediakan oleh pelajar untuk memperakui pencapaian mereka sendiri dan mungkin dalam pelbagai bentuk & media. Cth: Blog / website yang mereka bangunkan. Pengesahan (verification) adalah bukti daripada sumber luar terhadap pencapaian seseorang. Cth: Sepucuk surat daripada ketua projek yang mengesahkan keterlibatan dan pencapaian seseorang dalam sesuatu kerja. 
  6. Kelima ialah mempersembahkan pembelajaran (presenting learning). e-Portfolio dapat membenarkan seseorang individu mempersembahkan proses pembelajaran mereka untuk tujuan yang berbeza. 
  7. Keenam, merancang pembelajaran (planning learning). Perancanga adalah satu bentuk refleksi  - melihat kebelakang & melihat ke hadapan. Apa yang telah saya capai dan apa yang saya mahu capai?
  8. Ketujuh ialah menilai pembelajaran (assessing learning). Penilaian adalah proses luar, bukan dibawah kawalan sesorang pelajar. Penilaian adalah pengadilan luar terhadap nilai suatu set bahan yang dipersembahkan oleh pelajar.
                                                                                                               Attwell Graham

Sumber: http://www1.kelantan.uitm.edu.my/epfolio/

 

Aktiviti Pasukan:

  • Berdasarkan matlamat pentaksiran
  • Bentuk Matlamat Pentaksiran bagi tugasan 3, 4, 5
  • Bentang

Pembentukan pasukan kerja:Tugasan 3, 4, 5

  • Bina pasukan terdiri daripada 4 ahli
  • Lantik Ketua & Setiausaha
  • Bincang kursus online yang akan dijadikan anchor untuk tugasan 3,4,5
  • Bentang

Aktiviti Perbincangan

Berdasarkan jenis-jenis penilaian/pentaksiran, bincangkan contoh-contoh dalam konteks pendidikan komputer:
  • Mata pelajaran berteraskan komputer/ICT di sekolah dan IPT – secara formal
  • Kursus-kursus komputer/ICT secara non-formal (kursus dalam perkhidmatan)

Aktiviti: Refleksi pengalaman

  1.  Bagaimana anda melakukan atau diperlakukan dalam pentaksiran di sekolah dalam mata pelajaran yang anda ajar.
  2. Bagaimana anda melakukan atau diperlakukan dalam pentaksiran dalam kursus-kursus komputer?

Aktiviti: Banding beza, Kaitan & Jana Idea

Apakah perbezaan pentaksiran, pengujian, pengukuran, penilaian dengan memberi contoh kepada kursus-kursus komputer.

Aktiviti: Menjana Idea

Apakah yang anda tahu tentang

Pentaksiran (assessment)?
  • Proses / posedur yang sistematik bagi mendapatkan maklumat dan membuat pertimbangan tentang hasil pembelajaran.
  • Pentaksiran, yang merupakan sebahagian daripada proses pembelajaran, merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemahkan maklumat tentang pembelajaran seseorang pelajar bagi sesuatu tujuan tertentu (Lembaga Peperiksaan Malaysia, 2000).
  • Pentaksiran ialah satu proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman tentang produk sesuatu proses pendidikan. Maklumat meliputi hal- hal berkaitan topik, bukti dan prestasi. Penghakiman melibatkan hal-hal seperti pertimbangan dan pencapaian aspek pendidikan, manakala produk pula melibatkan pengetahuan, kemahiran dan nilai. Proses pendidikan pula melibatkan operasi, dapatan dan hasil. Aspek-aspek utama dalam pentaksiran ialah:

    i. Instrumen
    ii. Kumpulan yang ditaksir
    iii. Respon
    iv. Kumpulan yang menaksir
    v. Skor

Pengujian? 
  • Menurut kamus Dewan Bahasa Edisi keempat, pengujian didefinisikan sebagai pengujian perihal menguji, pemeriksaan.
  • Merupakan satu kaedah dalam pengukuran dan dijalankan dengan cara yang sistematik.
  • Ia juga satu cara bagi mengukur tingkah laku seseorang individu.
  • Ia dilaksanakan dalam tiga peringkat iaitu, sebelum, semasa dan selepas sesuatu pengajaran.
  • Ujian boleh diberikan sebelum sesuatu pengajaran berlaku dengan tujuan untuk mengumpul maklumat. Ujian itu dikenali sebagai ujian pra atau pre- test.
  • Semasa pengajaran dan pembelajaran berlaku ujian diberikan sama ada secara lisan atau bertulis. Ujian ini bagi mengetahui kemajuan yang dicapai oleh pelajar-pelajar dan pemahaman mereka terhadap P&P guru.
  • Proses/prosedur yang sistematik bagi mengukur pencapaian pelajar yang biasanya dibuat secara bertulis. Tujuan pengujian ialah untuk menentukan pencapaian pelajar dalam sesuatu sesi pembelajaran.
  • Pengujian dapat dianggap sebagai proses penyerahan set soalan yang piawai yang perlu dijawab, atau satu set instrumen bersama satu prosedur yang sistematik bagi mengukur sampel tingkah laku atau perubahan seseorang individu atau pelajar.
  • Menurut Cronbach (1970), 
    • “Ujian ialah satu prosedur yang sistematik untuk memerhati perlakuan atau tingkah laku seseorang individu dan menjelaskannya dengan bantuan skala bernombor, atau satu sistem yang berkategori”.
    • Contoh skala bernombor ialah angka 30/100 untuk ujian penglihatan, 100/120 untuk ujian kecerdasan (IQ Test) dan 80/100 bagi ujian pencapaian bagi sesuatu mata pelajaran seperti Sains. Manakala contoh sistem berkategori pula ialah “ekstrovert” atau “introvert” bagi ujian personaliti, atau “rabun warna” bagi ujian penglihatan.
  • Contoh, dalam ujian di sekolah. Hasil daripada pemarkahan jawapan pelajar, satu ukuran yang disebut sebagai “markah” akan diberikan kepada pelajar tersebut. Pengujian menjelaskan tahap berapa baiknya prestasi pelajar yang diuji.
  • Proses pengujian lazimnya bermula dengan peringkat persediaan, diikuti pelaksanaan / pentadbiran ujian dan berakhir dengan pemeriksaan skrip jawapan. Melalui pengujian inilah seseorang guru mengetahui sama ada pelajar-pelajarnya telah menguasai pengetahuan, kemahiran atau sikap yang ingin disampaikan / diharapkan oleh guru.

Pengukuran (measurement)?
  • Proses / prosedur yang sistematik bagi mengukur perubahan tingkah laku pelajar yang boleh dibuat secara pemerhatian, lisan atau secara bertulis. 
  • Tujuan pengujian ialah untuk menentukan perubahan tingkah laku pelajar, termasuk pencapaian akademik, penguasaan kemahiran dan sikap pelajar.
  • Pengukuran membawa maksud yang lebih luas berbanding pengujian. Pengukuran membawa definisi sebagai “suatu proses untuk mendapatkan penjelasan secara numerik (melalui angka) tentang sebanyak mana individu/pelajar mempunyai sesuatu ciri yang diukur dengan menggunakan alat tertentu”. Dalam erti kata lain pengukuran ialah proses menentukan sejauh mana seseorang individu memiliki ciri-ciri tertentu (OUM).

Penilaian (evaluation)?
  • Proses / prosedur yang sistematik bagi membuat pertimbangan dalam menafsir hasil pengukuran, yang bertujuan untuk memberi maklumat tentang pencapaian akademik, kemahiran atau sikap.
  • Prosedur penilaian boleh dilaksanakan dalam lima peringkat:
    1. Persediaan ujian
    2. Pentadbiran ujian
    3. Pemeriksaan jawapan ujian
    4. Analisis ukuran
    5. Interpretasi dan Tindakan Susulan
  • Penilaian akan membolehkan kita membuat anggaran, sama ada matlamat yang telah ditetapkan itu tercapai atau sebaliknya. Penilaian juga dapat dianggap sebagai satu cara untuk mendapatkan bukti yang tepat tentang sesuatu perkara. Maklumat dan bukti ini amat penting dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
  • Penilaian boleh dianggap sebagai proses membuat pertimbangan atau keputusan dalam memberikan nilai, mutu, kualiti atau harga bagi sesuatu benda atau perkara. Stufflebeam et al. (1971:xxv) menyatakan penilaian sebagai “proses delineating, mencari dan memberikan maklumat yang berguna dalam mempertimbangkan alternatif-alternatif keputusan”.
  • Menurut Gay (1985) “Penilaian ialah satu proses yang sistematik semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai”. Ini seterusnya membolehkan guru membuat pertimbangan atau keputusan yang tepat berhubung pengajaran dan pembelajaran.
  • Kesimpulan, penilaian pendidikan mencakupi aspek-aspek hasil pengajaran dan pembelajaran dan juga hasil program pengajian berbanding matlamat / objektif asalnya.

Rujukan:
  1. http://www.ppdhl.net/v2/images/fbfiles/files/pengujian_pengukuran_penilaian.pdf